Svensson skrev:Förmågan att ta till sig gamla, kanske föråldrade romaner ska inte föraktas. Kul att någon håller fanan högt och omhuldar döda, bortglömda författare.
john-henri skrev:Som aktiva lästes de av en miljonpublik, sedan de tystnat har de oförtjänt snabbt glömts bort.
john-henri skrev:Nevil Shite
john-henri skrev:Jag gillar Shute. Pied Piper, The Chequer Board, A Town Like Alice och Round the Bend minns jag som utmärkta romaner. Jag har till och med en viss klockarkärlek för hans mindre kända andra sf-roman, Trustee from the Toolroom. (Den kända sf-romanen var jag aldrig lika förtjust i.)
john-henri skrev:Ja, självklart On the Beach. Alla läste den på den tid det begav sig, så jag antog (naturligtvis fullständigt orimligt eftersom det är hundra år sen) att alla fortfarande kom ihåg den.
margl skrev:john-henri skrev:Ja, självklart On the Beach. Alla läste den på den tid det begav sig, så jag antog (naturligtvis fullständigt orimligt eftersom det är hundra år sen) att alla fortfarande kom ihåg den.
Nja, inte fullt hundra år sen - enligt mitt uppslagsverk publicerades den 1957.
Sheriffen skrev:margl skrev:john-henri skrev:Ja, självklart On the Beach. Alla läste den på den tid det begav sig, så jag antog (naturligtvis fullständigt orimligt eftersom det är hundra år sen) att alla fortfarande kom ihåg den.
Nja, inte fullt hundra år sen - enligt mitt uppslagsverk publicerades den 1957.
Eh, Martin... John-Henri var inte med för hundra år sedan. Men som du ser skriver han ändå att alla läste den på den tid det begav sig, för han var med då. När han skriver hundra år sedan så är det bildligt uttryckt, ungefär som att skriva "annu dazumal" eller "det var ju en miljon år sedan" och så där.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare