centerwall skrev:Johan skrev:Jag tycker att alla diskussioner där böcker ses som i något slags motsatsförhållande till livet är konstiga. Böcker är en del av livet, inte någonting som konkurrerar med det, överträffar eller överträffas.
Naturligtvis är livet mycket större än böckerna. Inte minst eftersom det innehåller böcker.
Jag håller med, men vi får inte glömma den funktion böcker kan ha när livet känns motigt och vi behöver någonstans att vända oss - för att få insikt, för att koppla av, för att få tröst.
Böckerna eller ordet överhuvudtaget är bra mycket mer än bara papperet det skrivs på. Hela processen med att formulera saker i ord är en viktig del av mänskligt medvetande. Utan den feedback det ger skulle våra minnen vara mindre precisa, vår logik och förståelse av tingen mer begränsad. Utan böcker - ingen modern civilisation.
Tack vare det skrivna ordet är förvanskningen av kunskapen begränsad till ett språks, eller en hel kulturs uppgång och fall. Och mer än så nu när vi har ett gigantiskt nätverk av digital kunskap som ger oss verktyg att väcka ord på gamla döda språk till liv igen.
Så orden bär det enda liv som finns kvar av våra förfäder och kan också bli det enda liv som blir kvar av oss, om nu våra ickekorporeala lagringsmetoder kommer att klara det datoriserade samhällets fall vill säga. Då, om någonsin blir böckerna den enda länken till hur människor levt i någon detalj.
... ni får gärna citera mig! ;)