Det slog mig att det kanske kunde vara kul för oss som gillar film att köra en citatgissnings-tävling enligt samma mönster som litteraturcitatstävlingen här på forumet. För enkelhetens skull kör vi samma regler, men jag tycker att man ska svara med både filmtitel och rollfigur och/eller skådespelare. Jag börjar med ett citat som i sammanhanget är en klassikernas klassiker, och som till skillnad från några av de ytterligt få citat som är ännu mer kända - som exempelvis "Play it again, Sam!" - faktiskt sägs i filmen det är hämtat ur:
"In Italy for thirty years under the Borgias they had warfare, terror, murder, bloodshed - but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love, 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock. So long, Holly."
Enligt en för mig helt ny uppgift ska dock skådespelaren som yttrar detta i - ja, vilken film? - i sin tur ha tagit det från Benito Mussolini. Men rätt svar här i tråden är alltså filmtitel och rollfigur och/eller skådespelare.
Kör hårt,
Sheriffen